فواید شیر مادر

با تولد؛نوزاد وارد محیطی می شود که حاوی ویروس ها و باکتری های بسیار زیادی است اما هنوز دستگاه ایمنی نوزاد برای مبارزه با آن ها کامل نشده است.خوشبختانه برخی پادتن ها قبل از تولد از خون مادر وارد خون جنین شده است و همچنین برخی از پادتن ها از طریق شیر وارد بدن نوزاد می شود.

در شیر،نوعی پادتن به نام  IgA وجود دارد که مقدار آن در آغوز (اولین شیر مادر) بسیار زیاد است.این شیر با پوشاندن جدار روده نوزاد؛از اتصال باکتری هایی که از طریق غذا وارد بدن نوزاد می شود به جدار روده جلوگیری نموده و نوزاد را در برابر بسیاری از بیماری ها مقاوم می کند.شیر مادر همچنین حاوی آنزیم لیزوزیم است که دیواره باکتری ها را تجزیه نموده و بدین طریق آن ها را از بین می برد.

به طور کلی نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می کنند سالم تر بوده و عفونت های روده ای و مجاری تنفسی در آن ها نسبت به سایر نوزادان کم تر است و به دلایلی که هنوز مشخص نیست نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می کنند کم تر دچار سرطان های دوره کودکی می گردند.

محققین پیشنهاد می کنند برخی پروتئین های موجود در شیر مادر باعث تسریع تکوین دستگاه ایمنی نوزاد می شود.در مطالعات آزمایشگاهی این پروتئین ها بلوغ لنفوسیت B را تسریع نموده و باعث تسریع در تولید پادتن می شوند.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : جمعه 15 دی 1391برچسب:, | 23:5 | نویسنده : S@Ra |